Tips SEO Maksud Bounce Rate

seo


Bounce rate? Apa itu bounce rate ? Maksud dalam bahasa Malaysia ialah kadar lantunan, melantun. Dengar macam pelik saja. Sebelum mengulas lebih terperinci lagi mengenai bounce rate ini, anda tahu tak yang bounce rate ini mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan blog. Perkaitan macam mana itu ?


MAKSUD BOUNCE RATE
Perlukah admin menerangkan maksud bounce rate ini? Rasanya tak perlu, sebab maksud bounce rate ini bercanggah di search engine terutamanya wilkipedia. Tetapi, point kita disini untuk fahami maksud bounce rate itu. Memanglah di wilkipedia ada menerangkan definisi bounce rate ini, tetapi adakah semua orang yang membacanya boleh fahami dengan mudah mungkin ada yang fahaminya tetapi still confuse pasal bounce rate ini. Bounce rate ini adalah masa yang diambil untuk pengunjung singgah di blog anda. Ringkas saja kan maksud ini. Jadi anda sudah faham maksudnya, maka  anda perlu faham  pula pengiraan bounce rate ini macam mana.
  
KIRAAN BOUNCE RATE
Kiraan bounce rate ini hampir sama dengan kiraan pagerank, namun terdapat perbezaan juga dari segi peratusan. Jika nilai pagerank semakin tinggi semakin bagus untuk blog anda tetapi bagi bounce rate pula sebaliknya. Kadar maksimum bounce rate adalah 100% , dan semakin tinggi peratusan bounce rate blog anda, semakin rendah trafik blog anda. Maksudnya nilai bounce rate yang tinggi menunjukkan pelawat mengambil masa yang singkat untuk baca segala isi kandungan dalam blog anda. Paling kurang dalam 15 saat. Lepastu mereka blah.

KESAN NEGATIF BOUNCE RATE TINGGI
Seperti diulaskan dalam kiraan bounce rate tadi. Bila nilai bounce rate tinggi pelawat akan blah cepat dari blog. Ini akan menjejaskan trafik blog kita. Bagaimana itu? Bayangkan jika anda mencari sesuatu maklumat di search engine dan anda terjumpa satu web atau blog yang barkaitan dengan maklumat yang anda carikan. Tetapi apabila anda buka ternyata web atau blog itu tidak memaparkan maklumat yang betul. Jadi apa yang anda buat, blah lah dari blog tersebut. Jika anda terjumpa blog itu lagi anda pasti akan memikirkan sama ada untuk membukanya atau tidak. Jadi trafik blog tersebut akan merudum jika ramai orang melakukan perkara sama seperti anda.

PUNCA BOUNCE RATE MENINGKAT
Pasti anda tertanya bagaimana bounce rate ini boleh meningkat.Sebenarnya pelbagai faktor yang boleh meningkat bounce rate blog kita, antaranya widget  peranan widget juga memainkan peranan sama dalam menjejaskan trafik blog. Pernahkah anda terjumpa satu blog dipenuhi dengan widget yang begitu banyak serta iklan yang menyusahkan dan  popup facebook yang begitu lama. Adakah anda akan akan menuggu dengan penuh kesabaran untuk membaca artikel di blog tersebut. Jika admin akan blah awal lagi jika terjumpa blog sedemikian. Kes inilah akan menyebabkan bounce rate blog meningkat.

CARA MENGATASI KENAIKAN BOUNCE RATE
  • Buat artikel yang berkualiti
  • Buangkan widget yang tidak penting
  • Gunalah iklan yang tidak ada popup
Amallah prinsip ini insya’allah bounce rate blog anda akan turun.

Sebelum itu anda tahu ke tidak dimana nak check bounce rate blog. Gunalah google analytic. Anda search saja di google guna keyword “google analytic” dan log in menggunakan email blog anda. 
Sekian

Maaf ayat “blah” ini bermaksud  pergi atau tinggalkan. Takut ada orang tak faham.

16 Comments

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.

  1. thanks for sharing..baru tau pasal mende ni..

    ReplyDelete
  2. wah..nice sharing...hari tu sy tercari2 bende ni..thanks for sharing
    follow sini

    ReplyDelete
  3. iklan pop up hanya akan buat orang menyampah dengan blog kita dan terus keluar tanpa baca dan tidak akan datang lagi. sedih! hehe

    ReplyDelete
  4. Maksud mudah

    Bounce rate = Jumlah purata masa pelawat melawat blog kita.

    Apa yang penting ialah. Lagi tinggi pelawat membaca/melawat blog kita, lagi bagus trafik yang kita perolehi.

    Untuk membuat pembaca melekat pada blog kita lebih lama adalah dengan menulis entri yang epik. Bukan sekadar bagus tetapi epik.

    Entrinya sudah bagus tetapu belum masuk tahap epik :)

    Tip-tip menulis artikel: http://www.omghackers.com/2012/12/format-formula-menulis-artikel-online.html

    Tip tambahan: http://danialde4.blogspot.com/2012/12/5-kebenaran-tentang-pembaca-blog.html

    ReplyDelete
  5. perkongsian yaang terbaik!

    ReplyDelete
  6. thanks for kongsi yer :)

    ReplyDelete
  7. Ooooo....terbaikkkkkkkk..tq so much

    ReplyDelete
  8. Terima kasih untuk artikel ini. 1st site on Google untuk keyword "apa bounce rate" hehe.

    ReplyDelete
  9. Baguslah korang tips baik....Cite tentang SEO....apa-apa pun terbaikkkkk....

    ReplyDelete
  10. Good tips.....thanks for sharing.

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum...

    mselim3 membaca entry nie.. tapi kurang penjelasan tentang bounce rate yang baik adalah kurang daripada 100% adalah lebih baik.. bounce rate yang biasa berapa?
    mselim3 punya alexa 43% , googleanalytic 83% nak ikut mana satu yer...

    mselim3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Purata bounce rarate yg bagus ialah 50% ke bawah. semak bounce rate Lebih baik guna google analytic sbabnya ia Lebih detail ...

      Delete
  12. Terima kasih atas info.
    Jadi berapa percent bounce rate yang bagus?
    Kalau 100% tu tak bagus, adakah 1.25% tu bagus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. 1.25% dah cukup bagus. Lagi rendah % lagi bagus

      Delete
Previous Post Next Post