Bacaan Doa Qunut Solat Subuh

By : Posted on 14/08/2013 - 12:41 pm with 110 comments

qunut
 
Cara bacaan doa qunut. Umum mengetahui doa qunut dibaca pada iktidal rakaat kedua waktu solat subuh. Hukum membaca doa qunut adalah sunat ab'ad (sunat yang dituntut).

Doa qunut:

Qunut Subuh
Bacaan Doa Qunut

Bacaan Rumi:

Allah hummah dini fiman hadait.
Wa'a fini fiman 'afait.
Watawallani fiman tawalait.
Wabarikli fimaa a'tait.
Waqinii syarramaa qadzait.
Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alaik. Waiinahu layadziluman walait. Walaa ya'izzuman 'adait.
Tabaa rakta rabbana wata'alait.
Falakalhamdu 'ala maaqadzait.
Astaghfiruka wa'atubu ilaik.
Wasallallahu 'ala Saidina Muhammad. Wa'ala alihi wasahbihi Wasallam.



Maksudnya:
Ya Allah tunjukkanlah akan daku sebagaiman mereka yang telah Engkau tunjukkan

Dan berilah kesihatan kepadaku sebagaimana mereka yang Engkau telah berikan kesihatan

Dan peliharalah daku sebagaimana orang yang telah Engkau peliharakan

Dan berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan

Dan selamatkan aku dari bahaya kejahatan yang Engkau telah tentukan

Maka sesungguhnya Engkaulah yang menghukum dan bukan kena hukum

Maka sesungguhnya tidak hina orang yang Engkau pimpin

Dan tidak mulia orang yang Engkau memusuhinya

Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha tinggi Engkau

Maha bagi Engkau segala pujian di atas yang Engkau hukumkan

Ku memohon ampun dari Engkau dan aku bertaubat kepada Engkau

(Dan semoga Allah) mencurahkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.


Jika anda menjadi imam, anda perlu membaca dan mengubah kalimah tertentu. Manakala, makmum tidak perlu membaca pada kalimah-kalimah tersebut hanya perlu menadah tangan serta menyambutnya  dengan amin sahaja. Kalimah kalimah tersebut ialah :

"Allah humah dini" kepada  "Allah humah dina"

"Wa'a fini " kepada "Wa'a fina "

"Watawallani" kepada "Watawallana"

"Wabarikli"  kepada "Wabariklana"

"Waqinii" kepada "Waqina"

TERLUPA UNTUK BACA DOA QUNUT

Perkara ini sering berlaku kepada kita ketika solat subuh iaitu terlupa untuk baca doa qunut dan terus sujud. Jadi SAH atau TIDAK solat kita.

Solat kita sah kerana membaca doa qunut itu sunat. Namun disunatkan untuk melakukan sujud syahwi kerana membaca doa qunut adalah sunat aba'ad.

CARA MELAKUKAN SUJUD SYAHWI

  • Sujud syahwi dilakukan selepas selesai bacaan tahiyat akhir dan sebelum salam.
  • Melakukan sujud sebanyak dua kali.
  • Pada kedua-dua sujud berikut hendaklah membaca tasbih ini: 
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنَامُ وَلَا يَسْهُوْ  
Subhaana man-laa yanaamu walaa yashuu
Maksudnya: Maha suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa

BACA INI UNTUK LEBIH JELAS : Cara melakukan sujud sahwi

Alhamdulillah selesai sudah solat subuh. Adakah anda fahaminya. Jadi selepas solat seperti biasa kita perlulah membaca doa selepas solat.

Bacaan doa selepas solat

110 comments

  1. Terima kasih ya..amat mbntu :)

    ReplyDelete
  2. Aslkm..dua baris penghabisan tu
    'Wasallahu'ala saidina muhamadin nabiyiumiyi,wa'ala alihi wasabbihi wasalam',mgkin terkhilaf,harap diperbetulkan..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya yang ditulis tu betul. Sama je dengan arab pnya.

      Delete
    2. Waalaikumussalam, Ye memang dah betul dah apa yang dirumikan di atas. Mungkin Anda tersilap tengok yg bahasa arab pnya.

      http://4.bp.blogspot.com/-gioGUp_VG0w/UgouohN0rFI/AAAAAAAAGeA/ELex9dk3iYU/s1600/doa-qunut.jpg

      Jadi betul bacaan ini,

      "Wasallallahu 'ala Saidina Muhammad. Wa'ala alihi wasahbihi Wasallam."

      Delete
    3. bacaan 'Wasallahu'ala saidina muhamadin nabiyiumiyi,wa'ala alihi wasabbihi wasalam'

      dan

      "Wasallallahu 'ala Saidina Muhammad. Wa'ala alihi wasahbihi Wasallam."

      kedua-duanya juga betul..

      Delete
  3. Terima kasih atas info ini..amat berguna..

    ReplyDelete
  4. terimakasih ,

    kalo saya bisa berbagi ini adalah doa yang paling sulit gue hafalin sampe sekarang !
    Kalimat nya selalu tertukar . entah kenapa ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. samma..setua gni q sulit bgt hafalinnya..trnyta gk cm q.

      Delete
  5. 1) Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alait
    2) Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alaik

    yg mna 1 betul..??bukan kaf ke tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. No 2 yg betul, thanks , saya akan perbetulkan.

      Delete
  6. Ya alalh terima kasih utk info tu ^^ love itt...ttp jika tidak membaca doa qunut dan tidak juga membuat sujud sahwi adakah solat subuh kita sah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. qunut itu sunah

      Delete
    2. klu di baca malah bagus, buat menyerpunakan yang wajib

      Delete
  7. Replies
    1. sah, karena hukumnya sunnat

      Delete
  8. thanks..sangat2 mmbantu sy :) |o|

    ReplyDelete
  9. encik..atau puan..saya mohon copy.

    ReplyDelete
  10. it really helped me memorize it ..
    thank you

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah..blog anda sgt membantu..terima kasih..

    ReplyDelete
  12. Tapi ada yg kata qunut ne sunnat,jika terlupa xperlu sujud sahwi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye membaca doa qunut itu adalah sunat aba'ad (perkara yg dituntut). Oleh itu kita disunatkan untuk membuat sujud syahwi jika terlupa.

      Delete
  13. Makasih Broo Atas Pengetahuannya .....

    ReplyDelete
  14. allahummahdini fiman hadait...

    ReplyDelete
  15. menurut aku yang di waqini syarrama qadzait itu seharusnya waqinii birrahmatika syarrama qadzait

    ReplyDelete
  16. Apa hukum jika kita baru belajar untuk mengerjakan solat subuh dan tidak hafal akan doa qunut kita buat sujud sahwi adakah solat itu terbatal ? Mohon pencerahan pada yg arif tq

    ReplyDelete
  17. Terima kasih ya sudah ada akun seprti ini sangat membatu sekali untuk yang belum bisa....

    ReplyDelete
  18. Thanks...sangat membantu

    ReplyDelete
  19. makasih infonya :)

    ReplyDelete
  20. Dwi haryanti..27 May 2014 at 12:14

    Tanks ini sangat membantu..baca,hafalin,dan amalkan y...:-):-*

    ReplyDelete
  21. Thanks very much

    ReplyDelete
  22. Asslamualaikum,,kalo misal nya hafal nya dikit ,,itu boleh apa ngak ya

    ReplyDelete
  23. ijin share akhi

    ReplyDelete
  24. Matur suwun, ini sangat membantu.... mudah2 sedulu2 sedoyo shalatnya diterima, di rindhoi Allah SWT

    ReplyDelete
  25. Mcm mna klau kita tak hafal bacaan dia.. masih sah ke solat kita?

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah, Syukran ya akhi

    ReplyDelete
  27. Terima kasih

    ReplyDelete
  28. wah Alhamdulilah salam pembuat plakat express ya

    ReplyDelete
  29. Muhammad Raihan29 July 2014 at 17:50

    Assalamualikum..
    Jika Kita Selesai Membaca Doa Qunut Sampai Alihi wasahbihi wasallam apakah boleh ditambah dengan doa doa lain.misalnya doa untuk gaza doa untuk kedua orang atau doa saudara seiman.mohon bantuannya.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh.. Imam selalu juga membacanya.

      Delete
  30. Paling mles klo sruh ngapalin do'a apalagi do'a qunut ini..ckck

    ReplyDelete
  31. sampai sekarang masih belum hafal doa qunut hikshiks

    ReplyDelete
  32. Betul dari dulu smpe skrg banyak orang yg gk hafal doa qunut jadi malu kalo mau jadi imam sholat...tapi ternyata bila dihafal gk begitu sulit krn bacaannya runut dan kebanyakan imam sholat membacanya sampe bacaan waqinii syararroma qodhoit..selanjutnya dibaca dalam hati. demikianlah untuk sekedar info pencerahan

    ReplyDelete
  33. terima asih banya ,, sangat membantu

    ReplyDelete
  34. Iyah betul banyak makmum yang tidak hafak dengan doa qunud karena doa ini sunah jadi sering di dua kan

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah pencerahan ilmu yang manafaat,tq for info...

    ReplyDelete
  36. Terima kasih ia amat membantu jazak Allah khairan

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah buat yg belum hafal termasuk saya terima kasih infonya semoga orang islam selalu ingat do'a qunut,bukan hanya di duakan

    ReplyDelete
  38. perkara asas yang orang mesti ambil tahu

    p/s :Jemput baca entri terbaik saya ''Bestnya Rezeki Suami Untuk Poligami ''

    ReplyDelete
  39. Thnkz yach info.,,, skg gue cuma bisa ngaji via internet , tp alhamdullilah banget guyz,,, :D

    ReplyDelete
  40. Bagaimana kalau dengan sholat sendirian,!!
    Apa kita juga baca doa qunut nya,
    Maksih,,
    Wassalam ,,

    ReplyDelete
  41. trimakasih, sangant membantu sekali... :)...

    ReplyDelete
  42. ana tidak pakai qunut kumaha nya?

    ReplyDelete
  43. Mksh sudah menyebarkan qunut smg amal ibadah anda di lipat gandakan oleh ALLAH SWT

    ReplyDelete
  44. Subahan Allah, hamba Ber taubat kepadamu ya allah,,
    Makasih buat info ini, dgn info INI semoga says bias Ber tau at menuju jalan yg lurus, amiiiiinnnn..

    ReplyDelete
  45. Ass...gmna lo kita tdk mmbca do'a kunut pda saat shalat subuh wlaupun kita tdk lupa,ap kach sah atau tdk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, sebenarnya doa qunut di baca pada waktu sholat subuh itu hukum nya SUNAH,, maka jika tidak membacanya atau lupa membacanya itu tetap sah ;)

      Delete
  46. Narty saryfk : udah ada penjelesanya di atas, baca yg teliti..

    ReplyDelete
  47. Semoga saya bisa baca do qunut

    ReplyDelete
  48. Maaf kepada admin, karena ada sedikit kesalahan di postingan ini saya akan membantu menjawab emua pertanyaan yang ada di komentar disini di blog saya. Jika Admin tidak berkenan silahkan hapus komentar ini .

    Bacaan Doa Qunut Sholat Subuh

    ReplyDelete
  49. Terima kasih.. Sekarang ingat kembali

    ReplyDelete
  50. ramai sgt org tak hafal.. pcayalah... btw follow sni.. follow blog baru teha juga ye :)

    ReplyDelete
  51. Wah saya pernah lupa baca qunut, berarti tidak sah dong

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum...
    Kl misal.y kita gk affal sm doa qunut apa blh tuh d ganti sm doa yg lain...

    ReplyDelete
  53. Tambah ilmu 1 lagi. Sangat bermanfaat, terimakasih

    ReplyDelete
  54. asSalam
    tips untuk mudah hafal
    tQ

    ReplyDelete
  55. apakah tips utk mudah hafal ?

    asSalam n thank you

    ReplyDelete
  56. tadinya lupa terus...nggak lah yauw sekarang apal doanya..

    ReplyDelete
  57. Saya mau nanya kalo shata subuh tetapi tidak menggunakan kunut itu boleh atau tidak ya

    ReplyDelete
  58. alhamdulillah bermanfaat sekali pak. apa yg tlh bpk posting, makasih pak ya....

    ReplyDelete
  59. terima kasih, semoga semua amal ibadah kita diterima, saya hanya menambahkan dalil sahih qunut subuh di http://www.pesantren-pesbuker.xyz/2015/12/dalih-shohih-qunut-subuh.html

    ReplyDelete
  60. tazriena suuhada4 January 2016 at 19:47

    Assalamualaikum..☺☺
    Doa qunut..

    ReplyDelete
  61. tazriena suuhada4 January 2016 at 19:47

    Thank you

    ReplyDelete
  62. makasih atas infosmasi nya....
    ini sangat membantu

    ReplyDelete
  63. kadang saya sering lupa juga baca doa qunut ....

    ReplyDelete
  64. Waqinii syarramaa qadzait. ke qadhait ?
    mne satu yg betul?

    ReplyDelete
  65. Waqinii syarramaa qadzait ke qadhait ?

    ReplyDelete
  66. Ahamdullilah, sangat membantu. ^_^

    ReplyDelete
  67. Mohon maaf mau bertanya kalau jadi imam, kenapa sesudah doa qunut di bacakan dengan suara lantang imam suka menghentikan bacaan di tengah-tengah bcaan dan ( dibaca di dalam hati ) lalu diteruskan dengan bacaan lain. Tolong di share bacaannya admin. Terimakasih

    ReplyDelete
  68. terkadang orang yang tidak mau mengkaji lagi permasalahan qunut ini, menjadi sebuah masalah, padahal jika mau dipelajari lagi dari berbagai madzhab diatas, bisa diambil kesimpulan bahwa doa qunut pada saat sholat subuh tidak dilarang karena ada beberapa imam yang membolehkan.

    ReplyDelete
  69. Alhamdulillah syukran mohon share terima kasih

    ReplyDelete
  70. Tasbih sujud syahwi tu nak dibaca semasa kita sdg sujud ka atau selepas menyelesaikan 2 sujud

    ReplyDelete
  71. terimah kasih yaaa ini bikin aku afal doa qunut Untuk laksanakan shalat subuh

    ReplyDelete

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.

EmoticonEmoticon