Cara Solat Sunat Tahajjud

By : Posted on 07/06/2013 - 2:52 pm with 87 comments

Tahajud
Solat sunat tahajjud
Di segi bahasa solat sunat tahajjud ialah meninggalkan tidur.
Di segi syarak pula ialah sembahyang sunat yang dilakukan setelah terjaga dari tidur pada waktu malam.

Dalil solat sunat tahajjud
  • Firman Allah taala dalam surah al-Isra':79
  • Sabda rasulullah
sebaik-baik sembahyang selepas sembahyang fardu ialah sembahyang sunat malam. (riwayat Muslim)
WAKTU MENUNAIKAN SOLAT TAHAJJUD
  • Dilakukan selepas solat Isyak sehingga terbit fajar, tetapi waktu afdal ialah 1/3 malam yang terakhir.

CARA MENUNAIKAN SOLAT TAHAJUD  

1. Niat Lafaz niat ialah

أُصَلِّي سُنَّةَ التَهَجُّدِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى
Maksud: Sahaja aku solat sunat tahajud dua rakaat kerana Allah taala.

2. Sekurang-kurangnya 2 rakaat satu malam atau beberapa rakaat mengikut kemampuan sama ada bersendirian atau berjemaah.

3. Pada rakaat Pertama Baca:
 Al-fatihah & Al-Kafirun atau mana-mana surah. 

4. Pada rakaat kedua baca:
 Al-Fatihah dan Al-ikhlas atau mana-mana surah 

5. Membaca doa tahajjud selepas salam

Tahajud
Doa selepas solat sunat tahajud


HIKMAH / KELEBIHAN SOLAT SUNAT TAHAJJUD
  • Mendapat pengawasan dan peliharaan Allah
  • Mudah melalui hisab dan titian sirat
  • Menerima buku catatan dengan tangan kanan
  • Allah mudahkan urusan hidup
  • Berwajah berseri-seri ketika di padang mahsyar
  • Doa dimakbulkan
 


87 comments

Click here for comments

satu amalan sunat yang besar ganjaranya..

Salam Siarah Jiran terimakasih atas perkongsian ini ramai lagi masih belum tahu amalan Shalat Tahajjud, terimkasih juga sudah berkunjung di blog aku

makasih kak atas uraiannya,,,


berat banget untuk bangun malam

Assalamualaikum..tq ttg info solat tahajjud di atas. Ada kemusykilan, dlm bbrpa blog yg lain menyebut ttg bacaan doa semasa sujud yg akhir..tp disini tiada disebutkn..wajib ke tk?

Assalamualaikum ,,kenapa meremang r
oma bila pertama kali melakukannya

Waalaikumussalam... msty kmu mnghayati solat kmu.. sbb tu ia jd mremang :)

Kuatkan semangat .kejarlah gAnjaran lakukan dengar khusuk untuk NYA

Buatlah sunggoh2

Assalamualaikum. boleh tak terperincikan lagi cara solat ini. harap dapat tolong saya.. bantuan anda amat dihargai :)

sunnat puan

Assalamualaikum.sy adabaca blok yg lain..rakaat yg pertama baca ayat kursi 7x..rakaat ke2 baca surah al ikhlas 11 x...nk tanye klau saya baca surah yg tersebut di atas sekali saja ..boleh ke?

boleh je. janji al-fatihah kena baca. :)

terima kasih :)) alhamdulillah.. baru faham..

Waktu yg sesuai menunaikan solat tahajjud?

selepas solat isyak hingga terbit fajar, waktu afdal adalah 1/3 malam = dalam lingkungan pukul 3.00 pagi.

bolehkah solat tahajjud dengan membaca surah fatihah sahaja?

boleh,, jika boleh baca lah surah apa2 yg diingati slpas bca alfatihah. :)

Brminat nk tunaikn solat tahajjud tp sy kurang pndai nk bc doa tahajjud..cmne ye..

Alhamdulilllah, Takpe jika anda bmnat utk solat thjud teruskan saja mlkukannya, Anda boleh berdoa mgkut keselesaan anda.

Insya'allah, saya doakan anda bisa mempelajari dgn mudah khususnya doa solat tahajjud :).

Boleh ke doa dlm b/melayu iaitu mengikut keselesaan kita? tk.

Sekiranya tidak dapat menguasai bahasa Arab diharuskan dalam bahasa Melayu selepas salam. (AdibSite)

assalamualaikum...saya minta agar dapat berkongsi pula 'cara solat berjemaah' . terima kasih....

saya dari kalangan keluarga yg kurang pendidikan agama. kami tidak pernah solat berjemaah bersama. setelah dewasa saya sedar dan ingin sekali melakukan solat berjemaah bersama keluarga. oleh itu saya juga harap dapat di beri 1 ruangan khas tentang bagaimana, cara, kedudukan , bacaan imam dan makmum dalam solat jemaah. harap di pertimbangkan..

http://mutiaraislam.wordpress.com/halaman-utama/bicara-solat/panduan-solat-berjemaah/

Alhamdulillah, terima kasih banyak2....

Assalamualaikum, saya ingin berkongsi jk sesiapa memiliki buku panduan solat berjemaah yg ada di pasaran. laman web di atas sgt berguna namun saya ingin juga memiliki buku panduan yg lbh senang di fahami. harap di berikan tajuk buku tersebut... terima kasih..

Alhamdulillah terima kasih atas maklumat...malam ni insyaAllah saya niat nak bangun!!

Salam tuan Adib,
Mohon utk simpan & share ilmu yg sangat berguna ini. Terima kasih.

Sama2. Sharing is Caring. :)

assalamualaikum...
trima ksih atas prkongsian y bermanfaat....

now bru fhm...bile trbace bru trase hinanya sy bile x prnh buat solat tahajjud ni... :') btw tq for your info...

now bru fhm...bile trbace trase hinaye sy sbb xprnh amik thu ttg solt tahajjud slme ni.. :') btw tq for your info...

Assalamualaikum Mr. Adib... terima kasih atas perkongsian ini... alhamdulillah da lama niat nk buat tp tak berapa faham cr nk tunaikan... insyallah tgh kuatkan hati

waalaikmussalam. Insya'allah anda boleh melakukannya. :)

Tq for info.mega Allah memberkati kita semua ...

terima kasih sbb share cara2 solat sunat nih... sgt sng rupanya.. sebelum ni sgt susah hati sbb x pandai doa2 arab tu..

assalamu'alaikm...terims kasih ats infonya..mohon maaf saya ikut mengcopy doanya..

adakah wajib bca doa solat tahajud?slps smbyg thjud?

adakah wajib bca doa solat thjud...sy tidak pernah buat tp sya teringin mahu buat...

Dah lama tak buat tahajud. Tekad nk rajin bngun tahajud. Skrg pregnant anak ke 4 :)) Smoga bayi yg lahir mnjadi anak yg beriman. Amin
Doakan saya..

Terima kasih atas perkongsian ya Adib. Rupanya mudah solat Tahajjud ini. Alhamdulilah baru shj selesai solat Tahajjud. Moga Allah terima solat Tahajjud ini. Amin.

Tq info ini...mudahnya solat tahajud....yang susahnya nak bangun malam

solat tahajjut,, lakukanlah dengan khusuk dan ikhlas ,insaallah allah akan memberikan dan mengabulkan apa saja yang kita cita-citakan,semoga pula allah memberkati doa kita,amin ya rabal alamin

Teringin nak solat tahajud tapi susahnya nak tinggal tido, :( semoga dikuatkan istiqomah dalam diri ni utk mendekatkan diri kepada yang maha Esa.

saya baru sebulan mengerjakan solat tahajjud....alhamdilillah saya dapat rasakan keberkatannya....saya bertekad untuk terus melakukan solat ini...dengan izin Allah..

Assalammualaikum , Apakah kelebihan solat tahajjud 4 rakaat 2 salam ??

makasih yah untuk informasinya

saya keliru dgn 1/3 mlm yg terakhir =(

Boleh rujuk di sini :-

http://smallpersonwithbighope.blogspot.com/2013/05/maksud-sepertiga-malam-atau-13-malam.html

assalamualaikum...terima kasih atas info yang diberikan,alhamdulillah...

Akhirnya impian nk berthjud dh smpai seru..tq ya allah

Alhmdulillah..,impian bertahajjud dh smpai seru mlm ni...syukur ya allah

makasih ya info tentang solat tahajjudnya, alhamdulillah saya mengerti sekarang

saya mohon izin untuk copy. Terima kasih. Semoga Allah sentiasa memberkati tuan punya blog insyaAllah

Salam, sya bru selesai mnunaikn solat tahajjud ini..amat mudah..Alhamdulillah ..

Jazakallah...akan diamalkan selalu, insyaallah. Semoga tuan/puan mendapat ganjaran atas amalan pengunjung yg lain.

sy br cuba melakukan solat tahjjud, alhamdulllillah pd hari kedua sy melakukannya sy dpt merasakan keseronokkannya..rasa tenang..tp yg paling..seronok apabila ketika sujud diri ini benar2 rasa dekat pd allah...lebih kusyuk..sehingga airmata mengalir dgn sendirinya..rasa diri ini hanya hamba yg x punya apa2..benar2 insaf. senang saja nk bangun utk lakukannya..niat dlm hati utk mengerjakan solat tahjjud..insyaallah kita akan terjaga dgn sendirinya seolah2 ada sesuatu yg membantu mengejutkan kita..itu lah yg saya alami kini.














alhamdulillah , sangat membantu

kalau stay up smp mlm.. lps tu nak solat tahajud xpeke? ke ia adalah solat sunat utk bngun mlm?

sangat bermanfaat,,, alhamdulillah ya alloh,, berilah kemudahan untuk orang2 yng telah memberikan pengertian kepada orang ynag tidak/belum mengerti amin

jika seseorang itu hanya melakukan solat sunat tahajjud sahaja,tanpa melakukan solat fardhu...adakah solatnya itu diterima Allah?

Assalammualikum. Sy nak tumpang tnya, bole x jelaskan lg klau buat solat sunat Tahajjud 2 rakkat, brp kali salam ? sbb dlm blog lain sy terbaca 2 rakaat 2 salam. Mn satu yang betul ?

apakah hukum bacaan doa sebelum dan selepas solat tahajud?

Salam.. terima kasih atas perkongsian. Sewmoga Allah bukakan pintui hati ini untuk ringan mengerjakan ibadat wajib dan sunat ini. Amin.

Salam..nk tye takbir ihram kne bce ke klu solat tahajud..n mne 2 solat sunat..

SAlam..sy nk tnye kalau sunat tahajud gn mne -mne solat sunat..takbir ihram..perlu ke bace..sy prnah dgar ad solat sunat xpayah bace takbiratul ihram

Mfkn sy..sy nk tye solat tahajud gn solat sunat lain kne bace x doa iftitah

mmbaca doa iftitah adalah sunat..

Tkasih sdra..mohon guna ilnu ini...

saya mohon utk copy utk rujukan saya sendiri...terima kasih

Assalamualaikum....trima kasih atas pnduan solat tahajud. Nak tau kalau tak lena dulu, sah ka solat tahajud ini. Pohon pencerahan. Tq

makasi gan atas pengetahuannya tentang sholat tahajud

yang benar itu doanya yang mana gan,?? soale aq baca diblog laen doanya pun beda mohon pencerahan gan!!!

Doa ini benar.. walaupun gan lihat diblog lain berbeda.. tujuannya tetap sama.

terima kasih untuk info yang sangat berguna.

Terima kasih tuan atas perkongsian ilmu ini.

Syukur ramai y dapat bertahajjud..tapi lebih elok jika dapat bertahajjud hanya Allah sahaja yang tahu..x perlu nk cerita pada semua yang anda bertahajjud..takut tahajjud kita menjadi sia2..

Bagi2 Ilmu :)

Sudah benarkah bacaan & gerakan sholat kita??

tutorialnya disini => http://goo.gl/H98XhT

Tekunlah solat tahajjud, dulu pada 1990, seorang anak grade 6 elementary school pernah kehilangan buku ilmu berhitung. Saking cemasnya, ia baca buku apa saja sampai ketemu buku kecil tentang solat tahajjud. Ia baca dan amalkan petunjuk di buku itu. Jam 00 lewat 15, ia solat tahajjud n mohon agar buku itu kembali padanya.Esok pagi, temannya memberikan buku yang baru ia temukan. Buku itu ternyata bukunya yg hilang (s y a h r i n)

Assalammualaikum
Apakah dalam melaksanakan sholat tahajud kita mesti tido dulu walau hanya sekejap ?
Makaseh

Assalamualaikum sahabat,... Kalau lepas kita lakukan solat sunat tahajjud lepas itu tidur sementara tunggu solat fardu subuh boleh ker?

Tq atas prkongsian ini...now,bru sye fham...

THANKS ADIB. SKRG SY DAH FAHAM :)

Solat tahajjud ni syarat nya memang kena tidur dulu.

Solat ni simple,tapi untuk bangun tidur ketika org lain dibuai mimpi...di situ lah ujian nya sama ada kita ikhlas atau tak.

Dr apa yg saya tahu..untuk mudah bangun mlm,kita kena niat utk bangun.satu lagi jangan tidur dlm keadaan perut yg sgt kenyang.

Wallahu'alam.sekadar perkongsian.moga Tuhan permudahkan kita semua utk bangun mlm dan sujud pada Dia..

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.