4 Teknik Tingkatkan Trafik Blog

Teknik

Trafik mencanak. Majoriti blogger inginkan trafik yang tinggi ke blog mereka. Umum mengetahui trafik yang tinggi memberi 1001 kebaikan kepada sesebuah blog, antaranya blog anda mudah dikenali ramai a.k.a famous, mendapat tawaran pengiklanan, menjana pendapatan dan sebagainya. Lihatlah betapa pentingnya trafik kepada blog. Trafik atau pengunjung blog boleh diibaratkan bagai aur dengan tebing maknanya trafik dengan blog saling bantu membantu. Dalam konsep sains boleh juga diberi gelaran mutualism. Tidak salah menganologikan mutualism dengan blog kerana konsepnya hampir sama dengan dunia blog.

Sebelum itu mutualism bermaksud saling bantu antara satu sama lain atau saling memerlukan antara kedua-dua pihak. Contohnya trafik+blog=blog terkenal. Trafik membantu blog meningkatkan jenama sesebuah blog itu namun disebalik itu juga trafik juga mendapat kelebihan tersendiri iaitu satu info yang baru dari sesebuah blog. Begitu juga dengan blog yang memerlukan trafik kerana tanpa trafik atau pengunjung blog tidak akan wujud. Oleh itu trafik & blog saling memerlukan antara satu sama lain.

Selesai sudah membincangkan bab trafik tadi dan berbalik kepada tajuk entri kali iaitu 4 langkah meninggkatkan trafik. Jadi amat wajar aku membahaskan kepentingan trafik terhadap sesebuah blog pada mukadimah tadi. Trafik nak tinggi tapi mesti ada cara. Tidak semua perkara yang kita ingin perolehi dengan mudah. Walaupun tidak mudah tetapi denagn usaha yang relevan serta istiqamah insya’allah kita akan berjaya melakukan sesuatu perkara. Jadi inginkan trafik yang tinggi perlukan usaha yang kukuh. Bagiamanakah caranya?

4 LANGKAH UNTUK TINGKATKAN TRAFIK BLOG

Hanya 4 langkah sahaja untuk meningkatkan trafik atau jumlah pengunjung blog anda? Serius-kah? Ya, anda perlukan strategi mudah yang pastinya akan meningkatkan trafik blog anda dan membuat blog anda memecahkan 1,000 pageviews harian. Malah teknik masih boleh digunakan lagi pada blog yang sudah mencapai 1K pageviews harian.Apa yang penting anda perlu mempraktikan 4 langkah ini setiap hari.

LANGKAH PERTAMA : Entri Killer/ Killer Articles
Killer article bukan bermaksud entri  yang memaparkan berita jenayah. Tetapi ini adalah teknik untuk menulis killer article. Kenapa dinamakan killer article? Mudah saja jawapannya, lihatlah setiap pembunuh yang dilakukan mesti mempunyai strategi yang kukuh agar bukti tidak dijumpai sama macam cerita Detective Conan.

Kembali pada subheading iaitu Killer Articles. Anda hendaklah menggunakan kekuatan otak kanan dan kiri semasa menulis sesutu entri. Jika boleh gunalah se-maksimum yang boleh agar idea yang bernas dapat disampaikan dalam entri tersebut. Anda perlu mempunyai matlamat tersendiri contohnya jika anda ingin post entri seminggu sekali, jadi pastikan anda mampu melakukannya. Ini penting bagi pengunjung tidak boring untuk melawat blog anda. Adakah apa yang aku sampaikan ini dipanggil Killer Articles??  Jawapannya tidak, kerana ini hanya asas yang perlu dilakukan sebeum anda menulis Killer Articles.

Idea Untuk Menulis Killer Articles:
  • Kumpulkan semua semua sumber maklumat yang anda inginkan
  • Membuat tutorial yang yang berguna kepada orang ramai
  • menyelesaikan sesutu masalah yang pengunjung selalu cari contoh “masalah entri lambat terindeks oleh enjin carian”.
  • menulis analisis yang mendalam mengenai topik yang mana orang ramai hanya bercakap pandang serius seperti kesan zina.
Percaya atau tidak jika anda mengaplikasinya idea ini semasa menulis entri insya’allah entri anda adalah Killer Articles.

Kesan:
Apabila pengunjung datang ke blog anda dan memjumpai Entri pembunuh anda (Killer Articles), pengunjung tersebut pasti akan memberi tindak balas yang positif terhadap blog anda. Secara tidak langsung mereka akan boorkmark blog anda atau share di laman sosial yang lain. Maka blog anda mudah dikenali ramai dan trafik akan terus meningkat. Itulah kehebatan menggunakan idea Killer Articles.

Social

LANGKAH KEDUA: BINA RANGKAIAN
Rangkaian atau jaringan sangat penting terutamanya bagi newbie. Hal ini demikian kerana, blog anda masih segar lagi dan tidak dikenali ramai. Jadi dengan rangkaian ini dapat membantu dalam mempromosikan blog anda. Bagaimanakah cara untuk bina rangkaian?
  • Rajinkan diri dengan komen di blog orang lain
  • Semasa menulis entri digalakkan membuat pautan link ke blogger lain.
  • Berinteraksi dengan empunya blog yang lebih otai melalui emel, IM atau Twitter.
Ingat bahawa matlamat anda adalah untuk membina hubungan yang ikhlas, jadi jangan sesekali berpendapat yang bloger lain itu dapat membantu mempromosi blog anda jika anda tidak membina hubungan dengan ikhlas.

Promosi


LANGKAH KETIGA: PROMOSI BLOG
Langkah pertama tadi adalah Killer Articles. Penat-penat menaip killer Articles jadi anda mesti mempromosinya agar orang lain tahu akan kewujudan Killer Articles itu. Cara-cara mudah untuk mempromosi  blog anda:-
  • Ping Blog Di Laman Social Bookmarking
  • Ping Blog Di Blog Direktori
  • Promosi blog anda di forum tertentu
Sebenarnya masih banyak lagi cara yang boleh dibuat untuk mempromosikan blog anda. Tahukah anda mempromosi blog boleh menigkatkan lagi peluang untuk entri anda diindeks oleh enjin carian. Jadi tidak sia-sia mempromosi blog.

LANGKAH KEEMPAT: NORMAL ENTRI
Blog tidak boleh hidup dengan Killer Articles saja. Pembaca akan berasa jemu kerana asyik membaca entri yang sama saja.  Oleh itu anda perlulah memaparkan entri-entri yang lain juga dalam blog anda agar pembaca tidak akan berasa boring. Contohnya isu semasa, fakta menarik atau yang bersesuaian dengan niche blog anda.

Tambahan, anda boleh membahagi hari iaitu seminggu sekali pasti anda akan update Killer Article dan pada hari yang lain anda update la entri apa yang anda gemar. Walaupun Killer article adalah penting utuk mempromosikan blog anda tetapi perlu diingatkan yang pembaca setiap pengunjung mempunyai cita-rasa yang berlainan. Oleh yang demikian kepelbagaian kandungan entri sangat penting untuk mengekalkan trafik blog.

Sekian.

49 Comments

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.

  1. wah nice..tula kene pelbagaikan gak entry biar pembaca xbosan

    ReplyDelete
  2. tapi sekarang macam dah tak suka ping-ping selain ping dekat fb

    ReplyDelete
  3. Nice... tq atas teknik2 yg diberikan...
    Akan cuba di terapkan...

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian ini. mmg terbaik..

    salam perkenalan dari ciklaili.com ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih cik laili kerana sudi komen. Salam perkenalan juga dari Adib Site :)

      Delete
  5. idea menulis entri killer article tu memang menarik...

    ReplyDelete
  6. kaw-kaw punya info..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama,, terima kasih sudi singgah tuan hanafi.

      Delete
  7. teringin juga trafik yang banyak hehe, tapi blog saya pengujung banyak dari google je, mungkin pengunjung adalah pesakit atau ahli keluarga yang mempunyai penyakit yang sama macam saya

    ReplyDelete
  8. saya baru belajar buat blog..trafik mmg down la..huhu

    ReplyDelete
  9. Terima atas tips dan info yang diberi..ilmu yang boleh dikongsi bersama newbie yang memerlukan tunjuk ajar dari yg berpengalaman..

    ReplyDelete
  10. Entry terbaik...
    Blog theme pun mantap.. Professional
    Sekarang dah jarang buat blogwalking. jarang sangat. kalau rasa nak drop komen baru komen..hehe

    ReplyDelete
  11. Informasi yang mantap..sangat berguna untuk semua blogger..

    ReplyDelete
  12. trima kasih atas ilmu yg dikongsi..

    ReplyDelete
  13. entry yg menarik.. terima kasih kerana berkongsi ilmu :-d

    bisnes terkini?
    layari http://shahnuruul.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Terima kasih atas perkongsian ilmu. Insya allah akan cuba beberapa perkara di atas. :-bd

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah Blog kita berada di ranking Alexa yang agak baik. Cuma Page rank tidak berubah. Dan kita sendiri tidak pasti samada Blog santai yang berkongsi pekbagai cerita boleh dapat PR yang baik coz keywordsnya berterabur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran,.Pagerank berdasarkan backlinks. Semakin tinggi backlink yg BERKUALITI yang datang ke bog, semakin cerah peluang untuk dapatkan Pagerank yang tinggi.

      Terima kasih sudi komen. :)

      Delete
  16. Entry terbaik... akan diingat dan disimpan di ingatan..

    ReplyDelete
  17. terimakasih cik gu :) artikel anda sangat luar biasa,saya bukan dari malaysia,tetapi artikel anda mudah sekali saya fahami,harap berkenan kunjungan balik

    ReplyDelete
  18. Treima ksih huat adib sudi berkongsi info berkaitan trffik yang mencanak. Semoga artikel ini memberi banyak manfaat kepada rakan-rakan lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya'allah Tuan Kamil, Terima kasih sudi komen. :)

      Delete
  19. Thanks, tip yang bagus... Plz support our Twins Autism Daughter's : http://amazingworld1001.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Terima kasih! follow me and i follow back. theianfaizaldiaries.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. terima kasih! Tips yg sgt bagus... :-d

    ReplyDelete
  22. terbaik la bro tips yang sangat manfaat.

    ReplyDelete
  23. teriima kasih. entry yg bermanfaat. Saya copy paste di blog saya ye,,.mohon izinnya .. utk simpanan sendiri ..

    www.ayusihatanggun.blogsot.com

    ReplyDelete
  24. terima kasih...
    nak full antivirus secara hack...
    lawat blog ini:-

    http://all-in-1-files.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. Trima kasih share info ye..sikit sebanyak bantu sy yg baru bjinak jinak nak berblog ni..

    Wardrobekakjijah.blogspot

    ReplyDelete
  26. Terima kasih atas tips.. Pasal promosi blog nampak senang tapi susah diamal. Tapi akan usaha belaja killer entry.

    ReplyDelete
  27. Tips yang berguna. Silalah berkunjung ke blog saya atrix96.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. terima kasih atas tips2nya..memang bermanfaat..dan cuba amalkan

    ReplyDelete
  29. Assalamua'alaikum Adibsite.com

    Entry yang bagus untuk saya tingkatkan lagi penguasaan dalam berblogging. Hebat!

    ReplyDelete
  30. Terbaik.. sekarang ramai guna media sosial tarik trafik, tapi ia bukan kesan jangka panjang..

    ReplyDelete
  31. Good info...can see my blog lokmanamirul.blogspot.com

    ReplyDelete
  32. Wah... pantes bahasanya beda.. hehe..
    tak kira salah tulis. ternyata bukan orang Indonesia. :)

    ReplyDelete
  33. I am a n old newbie. Lack of knowledge. Stumbled upon Adibsite. Good info. Thanks.

    ReplyDelete
  34. hey
    Saya terjumpa atas blog anda sambil mencari [topik] artikel, dan melihat bahawa anda SEDANG menerima tetamu blogger.
    Sebab AKU menulis kepada anda adalah kerana saya ingin menyumbang posting tetamu di blog anda.
    Untuk memberikan beberapa idea tentang kualiti artikel saya, berikut adalah beberapa posting terbaru di blog saya:
    1. [PROMOSI BLOG PERCUMA YANG PALING EFEKTIF DAN JIMAT MASA]
    2. [19 CARA NAK TINGKATKAN TRAFIK BLOG ANDA DENGAN EFEKTIF HINGGA 500%]
    Looking forward untuk mendengar daripada anda.
    tepuk tangan,
    [Wahyu] [www, shareeinformasi, ga]

    ReplyDelete
  35. terimakasih..jumpa artikel ini tadi.Heeee..salam kenal

    ReplyDelete
Previous Post Next Post