Bacaan Doa Qunut Solat Subuh

By : Posted on 14/08/2013 - 12:41 pm with 52 comments

qunut
 
Cara bacaan doa qunut. Umum mengetahui doa qunut dibaca pada iktidal rakaat kedua waktu solat subuh. Hukum membaca doa qunut adalah sunat ab'ad (sunat yang dituntut).

Doa qunut:

Qunut Subuh
Bacaan Doa Qunut

Bacaan Rumi:

Allah hummah dini fiman hadait.
Wa'a fini fiman 'afait.
Watawallani fiman tawalait.
Wabarikli fimaa a'tait.
Waqinii syarramaa qadzait.
Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alaik. Waiinahu layadziluman walait. Walaa ya'izzuman 'adait.
Tabaa rakta rabbana wata'alait.
Falakalhamdu 'ala maaqadzait.
Astaghfiruka wa'atubu ilaik.
Wasallallahu 'ala Saidina Muhammad. Wa'ala alihi wasahbihi Wasallam.



Maksudnya:
Ya Allah tunjukkanlah akan daku sebagaiman mereka yang telah Engkau tunjukkan

Dan berilah kesihatan kepadaku sebagaimana mereka yang Engkau telah berikan kesihatan

Dan peliharalah daku sebagaimana orang yang telah Engkau peliharakan

Dan berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan

Dan selamatkan aku dari bahaya kejahatan yang Engkau telah tentukan

Maka sesungguhnya Engkaulah yang menghukum dan bukan kena hukum

Maka sesungguhnya tidak hina orang yang Engkau pimpin

Dan tidak mulia orang yang Engkau memusuhinya

Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha tinggi Engkau

Maha bagi Engkau segala pujian di atas yang Engkau hukumkan

Ku memohon ampun dari Engkau dan aku bertaubat kepada Engkau

(Dan semoga Allah) mencurahkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.


Jika anda menjadi imam, anda perlu membaca dan mengubah kalimah tertentu. Manakala, makmum tidak perlu membaca pada kalimah-kalimah tersebut hanya perlu menadah tangan serta menyambutnya  dengan amin sahaja. Kalimah kalimah tersebut ialah :

"Allah humah dini" kepada  "Allah humah dina"

"Wa'a fini " kepada "Wa'a fina "

"Watawallani" kepada "Watawallana"

"Wabarikli"  kepada "Wabariklana"

"Waqinii" kepada "Waqina"

TERLUPA UNTUK BACA DOA QUNUT

Perkara ini sering berlaku kepada kita ketika solat subuh iaitu terlupa untuk baca doa qunut dan terus sujud. Jadi SAH atau TIDAK solat kita.

Solat kita sah kerana membaca doa qunut itu sunat. Namun disunatkan untuk melakukan sujud syahwi kerana membaca doa qunut adalah sunat aba'ad.

CARA MELAKUKAN SUJUD SYAHWI

  • Sujud syahwi dilakukan selepas selesai bacaan tahiyat akhir dan sebelum salam.
  • Melakukan sujud sebanyak dua kali.
  • Pada kedua-dua sujud berikut hendaklah membaca tasbih ini: 
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنَامُ وَلَا يَسْهُوْ  
Subhaana man-laa yanaamu walaa yashuu
Maksudnya: Maha suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa


Alhamdulillah selesai sudah solat subuh. Adakah anda fahaminya. Jadi selepas solat seperti biasa kita perlulah membaca doa selepas solat.

Bacaan doa selepas solat

52 comments

Click here for comments

Terima kasih ya..amat mbntu :)

terima kasih banyak2. jzkk :)

Aslkm..dua baris penghabisan tu
'Wasallahu'ala saidina muhamadin nabiyiumiyi,wa'ala alihi wasabbihi wasalam',mgkin terkhilaf,harap diperbetulkan..amin

Rasanya yang ditulis tu betul. Sama je dengan arab pnya.

Waalaikumussalam, Ye memang dah betul dah apa yang dirumikan di atas. Mungkin Anda tersilap tengok yg bahasa arab pnya.

http://4.bp.blogspot.com/-gioGUp_VG0w/UgouohN0rFI/AAAAAAAAGeA/ELex9dk3iYU/s1600/doa-qunut.jpg

Jadi betul bacaan ini,

"Wasallallahu 'ala Saidina Muhammad. Wa'ala alihi wasahbihi Wasallam."

Terima kasih atas info ini..amat berguna..

terimakasih ,

kalo saya bisa berbagi ini adalah doa yang paling sulit gue hafalin sampe sekarang !
Kalimat nya selalu tertukar . entah kenapa ??

1) Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alait
2) Fainnaka taqdhi wala yuqdha 'alaik

yg mna 1 betul..??bukan kaf ke tu?

No 2 yg betul, thanks , saya akan perbetulkan.

Ya alalh terima kasih utk info tu ^^ love itt...ttp jika tidak membaca doa qunut dan tidak juga membuat sujud sahwi adakah solat subuh kita sah?

bacaan 'Wasallahu'ala saidina muhamadin nabiyiumiyi,wa'ala alihi wasabbihi wasalam'

dan

"Wasallallahu 'ala Saidina Muhammad. Wa'ala alihi wasahbihi Wasallam."

kedua-duanya juga betul..

thanks..sangat2 mmbantu sy :) |o|

encik..atau puan..saya mohon copy.

it really helped me memorize it ..
thank you

Alhamdulillah..blog anda sgt membantu..terima kasih..

Tapi ada yg kata qunut ne sunnat,jika terlupa xperlu sujud sahwi

ye membaca doa qunut itu adalah sunat aba'ad (perkara yg dituntut). Oleh itu kita disunatkan untuk membuat sujud syahwi jika terlupa.

Makasih Broo Atas Pengetahuannya .....

allahummahdini fiman hadait...

menurut aku yang di waqini syarrama qadzait itu seharusnya waqinii birrahmatika syarrama qadzait

Apa hukum jika kita baru belajar untuk mengerjakan solat subuh dan tidak hafal akan doa qunut kita buat sujud sahwi adakah solat itu terbatal ? Mohon pencerahan pada yg arif tq

samma..setua gni q sulit bgt hafalinnya..trnyta gk cm q.

Terima kasih ya sudah ada akun seprti ini sangat membatu sekali untuk yang belum bisa....

Thanks...sangat membantu

makasih infonya :)

Dwi haryanti.. delete 27 May 2014 12:14

Tanks ini sangat membantu..baca,hafalin,dan amalkan y...:-):-*

Thanks very much

Asslamualaikum,,kalo misal nya hafal nya dikit ,,itu boleh apa ngak ya

sah, karena hukumnya sunnat

ijin share akhi

Matur suwun, ini sangat membantu.... mudah2 sedulu2 sedoyo shalatnya diterima, di rindhoi Allah SWT

Mcm mna klau kita tak hafal bacaan dia.. masih sah ke solat kita?

Alhamdulillah, Syukran ya akhi

Terima kasih

Thanks ..

Terima kasih....

thank you

wah Alhamdulilah salam pembuat plakat express ya

Muhammad Raihan delete 29 July 2014 17:50

Assalamualikum..
Jika Kita Selesai Membaca Doa Qunut Sampai Alihi wasahbihi wasallam apakah boleh ditambah dengan doa doa lain.misalnya doa untuk gaza doa untuk kedua orang atau doa saudara seiman.mohon bantuannya.terima kasih

Paling mles klo sruh ngapalin do'a apalagi do'a qunut ini..ckck

sampai sekarang masih belum hafal doa qunut hikshiks

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.