Sakit Lutut Punca Dan Rawatan

By : Posted on 03/05/2015 - 2:22 am with 20 comments

Sakit lutut ye? Masalah sakit lutut ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Tidak kira tua atau muda mungkin akan mengalami sakit lutut. Pelbagai punca sakit lutut ini di samping kepelbagaian rawatan.
Jadi apakah punca berlakunya sakit lutut ini.

punca dan rawatan sakit lutut

Antara Punca Sakit Lutut 


Tendonitis
Tendonitis ini berlaku apabila terlalu banyak melakukan aktiviti fizikal. Secara tidak langsung ia akan memberi efek iaitu kesakitan di bahagian tendon. Aktiviti yang berlebihan itu menyebabkan tendon mengalami radang dan bengkak.

Kedudukan Kepala Lutut Beralih
Ini berlaku apabila kepala lutut beralih sedikit dari kedudkan asal. Secara tidak langsung ini akan mengalami rasa sakit dan bengkak.

Osteoarthritis
Lazimnya berlaku dalam kalangan warga emas iaitu berumur 50 tahun ke atas.

Osgood / Schlatter Disease
Ia merupakan bonjolan yang terjadi di bawah lutut. Rasa sakit yang dialami mengikut masa. Ada masa ia akan okay dan ada masa ia akan merasa sakit. Ia sering terjadi dalam kalangan remaja lelaki dan perempuan yang berumur 13-14. Lazimnya berlaku pada remaja yang aktif bersukan seperti sukan bola sepak, basketball dll.

Medial plica syndrome
Plica merupakan satu lipatan tisu pada sendi lutut. Apabila sering digunakan, ia boleh menyebabkan rasa sakit dan bengkak.

Iliotibial band syndrome
Iliotibial merupakan sejenis tisu yang kukuh terdapat dari pinggul anda ke betis. Andai ia terlebih digunakan atau wujud masalah-masalah lain ia akan memberi kesan seperti bengkak lalu berasa sakit di bahagian di sebelah luar lutut.

Bursitis
Bengkak yang terjadi pada selaput yang mengandungi lendir pelicir . Ini terjadi apabila sering terjatuh atau kerap digunakan.

Serpihan tulang (bone chips)
Ini berlaku disebabkan kemalangan. Lutut seseorang itu boleh berkecai lalu serpihan itu terperangkap diantara ruang sendi. Ini membei kesan yang sakit dan bengkak.

Rawatan Sakit Lutut (Kawal & Kurangkan Sakit)

Langkah-langkah yang boleh diambil adalah:
  • Merehatkan lutut dengan mengelakkan aktiviti lasak.
  • Gunakan Ais dengan meletakkan di kawasan bengkak. Letak dalam 20-30 minit sehingga bengkak hilang.
  • Tinggikan posisi lutut. Ketika baring letak bantal pada bawah kaki untuk tinggikan lutut agar bengkak berkurang.
  •  Lakukan regangan ringan untuk mencergaskan otot.
  • Ambil insiatif lain seperti mengambil ubat sampingan bagi melegakan sakit lutut ini. Lazimnya ubat sapu.

Kini ada satu produk yang mampu membantu dalam masalah sakit lutut ini iaitu Pro kas.


sakit lutut


Apa yang anda perlu tahu tentang Pro Kas ini. Untuk pengetahuan anda ia bukan sahaja membantu dalam masalah sakit lutut. Antara manfaat Pro Kas ini ialah dapat membantu dalam :

Sengal Sendi - Mana-mana anggota badan yang lenguh, kebas dan terasa sengal di mana-mana sendi dapat diselesaikan dengan PRO kas.

Tulang - Pergerakan yang terbatas disebabkan masalah dalaman yang berkaitan dengan tulang dapat diselesaikan dengan PRO Kas.

Kesegaran - Berasa lemah dan tidak bermaya. PRO kas dapat membantunya selepas menggunakan.

Sakit Lutut - Tidak dapat berdiri lama, susah untuk berjalan, solat dan jalankan apa jua aktiviti harian. Mari ikhtiarkan dengan PRO Kas.

Antara Bahan Kandungan PRO Kas

sakit lutut bahan PRO Kas

Anda boleh rujuk di website : pro kas untuk maklumat lebih terperinci dalam merawat masalah sakit lutut ini.

 sumber rujukan : rawatan.net

20 comments

Click here for comments

sakit lutut memang menyebabkan kita kurang selesa..

Sakit Lutut ni memang nak bergerak pun sakit tau xkira tua atau muda.. memang ada yang pernah alami,Produk Pro KAS ni nampaknya bakal menjadi rebutan sebab dah kecoh dah kan kebaikan pro KAS ni..
Good Luck ya :)

Ada beberapa cara lagi bagi mengurangkan risiko sakit lutut, antaranya mengambil makanan tambahan atau vitamin. Dan menggunakan rawatan alternatif seperti ubat sapu. Ianya lebih murah dan berkesan.

memang seksa hidup kalau kena sakit lutut ni bro

terima kasih atas info. Selalu sakit lutut jugak. macam orang tua dah. uhukkss. bila buat kerja lebih sikit memang masak la.

kalau sakit segera dapatkan rawatan jangan tanggu lama-lama bahaya tu

abang ada sakit lutut tak hahaha

Sekarang ni orang muda pun boleh sakit lutut

org muda pun dah kena sakit lutut skrg ni.

Sakit lutut memang sakit, siapa yang pernah alami memang tahu bagaimana sakitnya? Semoga berjaya dengan keyword "sakit lutut" di website pro kas.

Salam bro... artikel yang etrbaik tentang masalah sakit lutut. Semoga PRO Kas adalah produk yang terbukti berkesan untuk sakit lutut. Insya Allah..... Apa kata ikuti cara ini pula Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan

Dengan adanya Pro Kas, harap orang yang sakit lutut boleh sembuh

zaman sekarang ni sakit lutut bukan terjadi kat orang tua je. orang muda pun akan alaminya lagi2 yang aktif bersukan. jadi memang sesuai untuk cuba produk ni. mencegah lagi elok daripada merawat

terima kasih atas pencerahan sakit lutut dan rawatan. done follow u, follow mine too :) - Noob

banyak istilah saya tentang sakit sendi aaya belajar hari nj.tq

hehehe skrg ni memang selalu sakit lutut..kenapa pun x tau lah...

Artikel yg bagus. Moga ada manafaat. Lutut yg Allah bg ni memang kena jaga.
Saya ada juga dengar produk lain ISILA, kolagen untuk pulihkan sel lutut dan sendi. Boleh tya agen dia kalau try 0189152932

assalammualaikum

sekarang nie kawan sedang menahan sakit lutut yang sudah membengkak dan berdenyut2...jika dirasakan seperti bahang/panas. Ada sesetengah doktor mengatakan ianya adalah gout....ada sesiapa yang pernah mengalami seperti yang kawan alami sekarang ini..

pernah ada pengalaman lutut rasa lenguh sangat. bila try prokas memang banyak membantu :))

Bagaimana hendak dptkan pro kas ini?

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.