Belajar Buat Blog Percuma

Belajar Buat Blog ye? Secara ringkasnya, blog merupakan satu medium online yang digunakan untuk menulis dan menyebarkan sesuatu informasi. Aku percaya kebanyakkan diantara anda mungkin cukup arif dengan definisi blog.

tutorial blogger blogspot


Jadi tidak perlulah diulas lebih panjang sebabnya majoriti yang akan search keyword “belajar buat blog” ini sebenarnya sudah faham maksud blog. Kalau tidak faham kenapa perlu mengambil langkah pintas untuk terus belajar buat blog ini.

Untuk belajar buat ini kita perlu tahu platform mana yang akan menjadi main kepada blog anda. Antara platform yang sering diguna pakai adalah blogspot dan wordpress. Masing-masing mempunyai pro dan kontra, jadi pemilihan di tangan anda.

Pendapat aku, untuk peringkat baru nak belajar lebih baik menggunakan platform blogspot sebagai medium untuk blog sebabnya ia adalah percuma, dan user friendly .

Untuk membuat blog menggunakan blogspot sangatlah mudah dan cepat. Boleh dikatakan pelbagai tutorial buat blog boleh dicari di google. Aku ada juga berkongsi tutorial belajar buat blog tidak kisahlah sama ada dari segi widget ataupun penyelesaian masalah mengenai blog. Boleh di baca di ruangan tutorial ini.Tutorial Blogger Blogspot 

Bagi menjimatkan masa anda untuk mencari cara-cara buat blog ini, anda boleh muat turun ebook ini. Segala penerangan dan langkah-langkah cara buat blog menggunakan blogspot ada diterangkan dalam ebook. Segalanganya cukup padat dan mudah untuk difahami. Dengan membaca ebook ini anda mampu hasilkan satu blog kurang dari 5 minit. Jadi cepat-cepatlah muat turun. Apa yang menarik ebook ini adalah percuma!!!

Muat Turun Ebook Belajar Buat Blog


bina blog percuma


Okay selesai bab buat blog. Sekarang kita fokus cara mengoptimumkan entri di enjin carian secara teorinya adalah SEO. Jadi aku ingin kongsikan beberapa tips / info umum mengenai SEO ini.

Kepentingan Keywords

Kerelevanan keywords agak penting dalam mengoptimasi sesebuah blog di enjin carian. Untuk mengoptimumkan keywords dalam entri ada pelbagai sudut pandangan dari blogger. Ada diantara syorkan membina keywords density yang tinggi dalam konten bagi mendapat hasil yang baik di enjin carian. Malah, ada yang berpendapat ketumpatan keywords perlulah dalam range 1%-5% dan tumpu kepada kedudukan keywords kerana ia lebih efisien.

Rujuk Sini : Apa Itu Keywords

Secara harfiahnya aku lebih gemar menggunakan metod yang kedua dimana menggunakan keywords density yang sederhana tapi fokus pada kedudukan keywords tersebut dalam sesebuah konten.

Penggunaan keywords yang relevan merupakan satu faktor yang penting sebabnya ia akan memudahkan sesebuah entri senang dicari di enjin carian. Untuk mendapatkan keywords yang relevan ada pelbagai cara dan banyak programs atau tools menyediakan perkhidmatan untuk mencari keywords sama ada berbentuk bayaran atau percuma.

Membina Backlinks

Backlinks merupakan salah satu faktor penanda aras yang sering digunakan dalam algoritma enjin carian. Boleh dikatakan enjin carian akan lebih cenderung kepada blog yang mempunyai kualiti dan kuantiti backlinks yang bagus.

Hipotesisnya lagi banyak backlinks yang terhasil dari sesebuah entri anda lagi tinggi peluang untuk entri tersebut mendapat ranking yang tinggi di enjin carian. Untuk lebih faham mengenai backlinks boleh rujuk entri ini :Teknik Optimum SEO Off Page Untuk Blogger

Kesimpulan

Setiap teknik seo ini saling berkait rapat. Andai anda melakukan teknik A maka teknik B juga perlu dilakukan tidak kiralah sama ada dari off page atau on page seo.

SEO ini dianologikan satu formula calculus yang panjang lebar. Tapi bila anda dah faham konsep semakin lama jurang lebar itu semakin mengecil dalam erti kata lain anda derived formula tersebut tapi hasilnya tetap sama. :)

Okay sekian saja dari perkongsian kali ini walaupun isinya yang agak ringkas. Apa-apa pun selamat mencuba dan selamat belajar buat blog ye.


12 Comments

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.

  1. Panduan belajar buat blog yang sangat ringkas bagi pemula. Terbaik.

    ReplyDelete
  2. Saya pun baru belajar buat blog. Nasib ada panduan ni. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  3. Cik Ila masih tak berapa pandai nak guna keyword ni.

    ReplyDelete
  4. semoga ramai yang baca panduan ni

    ReplyDelete
  5. semoga berjaya dalam kontes ini bro

    ReplyDelete
  6. Blogspot la paling mudah. memang betul sangat tu.

    ReplyDelete
  7. Panduan ringkas , mudah. Good luck

    ReplyDelete
  8. Maklumat yang membantu. Mereka yg x pernah buat blog senang utk mengikut cara yang diajarkan. Bagus ni.

    ReplyDelete
  9. Semoga terus sukses dalam membina kredibiliti blog

    ReplyDelete
  10. senang jer rupanya nak buat blog nih...

    ReplyDelete
  11. Makasih atas limpahan ilmunya

    ReplyDelete
Previous Post Next Post