Rahsia Di Sebalik Cyber Cafe


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Kali ini admin ingin kongsikan nasihat dan peringatan kepada korang terutamanya yang suka online di Cyber Cafe. Cyber cafe sekarang sudah ada di melata tempat. Pergi la ke pekan mana pun pasti ada Cyber Cafe. Tetapi pernah tak korang memerikasa Cyber Cafe dahulu semasa menggunakan kmputer. Boleh diktakan ramai tidak ambil peduli mengenai ini.

Sepatutnya kita dinasihat untuk memeriksa komputer yang digunakan terlebih dahulu. Cuba korang check komputer Cyber Cafe ada tak device  ni sama ada disambungkan dekat CPU atau tak.

Keystroke


Korang mesti tertanya apa benda alat ini. Alat ini dinamakan Keystroke. Ia dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC. Kegunaan alat ini adalah untuk menyimpan semua data yang telah ditaip di keyboard.

Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.


cpu

 
Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dengan mudahnya untuk membuka account itu kembali dengan apa yang sebelumnya anda taipkan, yang telah tersimpan di dalam Black Device.

Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yang mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting.

Jadi berhati-hati semasa menggunakan pc.


3 Comments

1. Gunakan Name/URL untuk komen jika tidak mempunyai akaun Google+.
2. Elakkan Guna Anonymous untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Komen anda akan ditapis dahulu sebelum diterbitkan.
4. Terima kasih kepada yang memberi komen.

Previous Post Next Post